جامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201Evaluation of faculty members in the field of media of the quality of the educational process in higher education in light The covid-19 pandemicتقييم أعضاء هيئة التدريس في مجال الإعلام لجودة العملية التعليمية في التعليم العالي في ظل جائحة کورونا COVID-1917914778110.21608/joa.2020.147781ARدعاء فتحىٍسالمأستاذ الإعلام المساعد بکلية التربية النوعية – جامعة المنصورة
أستاذ مشارک بکلية الإتصال والإعلام – جامعة الملک عبد العزيزJournal Article20210210<br />The current study aimed to identify the evaluation of faculty members in the field of media in Egyptian universities of the quality of the educational process in higher education in light of the COVID-19 pandemic to identify the most important educational platforms that were used during the Corona pandemic, to monitor the challenges that were encountered while carrying out distance education, Reaching out to the formulation of proposed standards for distance education for higher education in Egyptian universities, The sample of the study was represented by professors of media at Cairo University, Mansoura and Ain Shams, and the study was based on its theoretical construction on the Technology Acceptance Model (TAM) and Service Quality Models (SQM), The study found many results, the most important of which is the diversity of the educational platforms that were used with students during the Corona pandemic, in the forefront of which was YouTube, zoom, Moodle, and Facebook, and the proposed criteria for distance education for higher education in Egyptian universities varied, as represented by leadership - technology - Rehabilitation and support - justice and access - measurement and evaluationهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على تقييم أعضاء هيئة التدريس في مجال الإعلام بالجامعات المصرية لجودة العملية التعليمية في التعليم العالي في ظل جائحة کورونا COVID-19، التعرف على أهم المنصات التعليمية التي تم استخدامها أثناء جائحة کورونا، رصد التحديات التي تم مواجهتها أثناء القيام بالتعليم عن بعد، الوصول إلى صياغة معايير مقترحة للتعليم عن بعد خاصة بالتعليم العالي في الجامعات المصرية، وتمثلت عينة الدراسة في أساتذة الإعلام بجامعة القاهرة والمنصورة وعين شمس، وتم اعتماد الدراسة في بنائها النظري على نموذج قبول التکنولوجيا (TAM)، ونماذج جودة الخدمة (SQM)، توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أهمها تنوع المنصات التعليمية التي تم استخدامها مع الطلاب أثناء جائحة کورونا، وجاء في مقدمتها YouTube، zoom، Moodle، Facebook، وتنوعت المعايير المقترحة للتعليم عن بعد الخاص بالتعليم العالي في الجامعات المصرية، حيث تمثلت في القيادة – التقنية – التأهيل والدعم- العدالة وإمکانية الوصول- القياس والتقويم.https://joa.journals.ekb.eg/article_147781_007fbe0a385bf3c6349b049b44cbd72d.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201The effectiveness of e-learning integrated in the development of skills of the production of electronic school newspapers for educational media students in Faculties of specific educationفاعلية التعليم الإلکتروني والمدمج في تنمية مهارات إنتاج الصحف الإلکترونية المدرسية لدي طلاب الإعلام التربوي بکليات التربية النوعية8112914779610.21608/joa.2020.147796ARعبد الخالق إبراهيم عبد الخالقزقزوقأستاذ مساعد بقسـم الإعـلام التربوي بکليـة التربية النوعية -جامعة المنوفيةJournal Article20210210<br />The study aimed to prepare a list of school electronic newspaper production skills for educational media students, and to identify the effectiveness of the e-learning method on both: (achievement of the informational aspect of school electronic newspaper production skills - development of the performance aspect of school electronic newspaper production skills): for educational media students. The study focused on increasing the opportunities for media students to perform the skills of producing electronic school newspapers, and changing the current situation for training educational media students on practical skills to a better position to achieve the goals of the educational process. The problem of study lies in the main question “What is the effectiveness of integrated and e-learning in the development of skills Production of school electronic newspapers for students of educational media in Faculties of specific education? The study used the descriptive method and the experimental approach, and the study used also a tool: an achievement test to measure the skills of producing electronic school newspapers in the research sample, a proposed electronic educational system proposed to develop the skills of producing electronic school newspapers. The sample of the study consisted of (60) male and female students of the third year students at Department of Educational Information, Faculty of Specific Education, Menofiya University, as follows: An experimental group, whose number is (30) male and female students and a control group, whose number is (30) male and female students. The study concluded that the first hypothesis stipulates that there was a statistically significant difference at the level of 0.05 between the average scores of the members of the Experimental groups to research in the achievement related to the cognitive aspect of school electronic journalism skills in favor of post-application. The study recommended the need to work to achieve the largest possible benefit from the Internet in presenting the curricula for media student at all educational levels at the university in order to develop their skills and journalistic knowledge. هدفت الدراسة إلي إعداد قائمة بمهارات إنتاج الصحف الإلکترونية المدرسية لدي طلاب الإعلام التربوي، والتعرف على فاعلية أسلوب التعليم الإلکتروني على کل من: (تحصيل الجانب المعرفي لمهارات إنتاج الصحف الإلکترونية المدرسية- تنمية الجانب الأدائي لمهارات إنتاج الصحف الإلکترونية المدرسية)؛ لدى طلاب الإعلام التربوي، واهتمت الدراسة بزيادة فرص أداء طلاب الإعلام لمهارات إنتاج الصحف الإلکترونية المدرسية، وتغيير الوضع الحالي لتدريب طلاب الإعلام التربوي على المهارات العملية إلى وضع أفضل تحقيقًا لأهداف العملية التعليمية، وتکمن مشکلة الدراسة في التساؤل الرئيسي ما فاعلية التعليم الإلکتروني والمدمج في تنمية مهارات إنتاج الصحف الإلکترونية المدرسية لدى طلاب الإعلام التربوي بکليات التربية النوعية؟، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي والمنهج التجريبي، واستخدمت الدراسة أداة :اختبار تحصيلي لقياس مهارات إنتاج الصحف الإلکترونية المدرسية لدى عينة البحث، نظام تعليمي إلکتروني مدمج مقترح لتنمية مهارات إنتاج الصحف الإلکترونية المدرسية. وتکونت عينة الدراسة من (60) طالباً وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة، بقسم الإعلام التربوي، بکلية التربية النوعية بجامعة المنوفية، على النحو التالي: مجموعة تجريبية، وعددها (30) طالباً وطالبة، مجموعة ضابطة، وعددها (30) طالباً وطالبة، وتوصلت الدراسة إلي قبول الفرض الأول الذي ينص علي وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى 0.05 بين متوسطات درجات أفراد المجموعات التجريبية للبحث في التحصيل المرتبط بالجانب المعرفي لمهارات الصحافة الالکترونية المدرسية لصالح التطبيق البعدي، وأوصت الدراسة بضرورة العمل علي تحقيق أکبر استفادة ممکنة من شبکة الإنترنت في عرض المقررات الدراسية لطلاب الإعلام في کافة المراحل التعليمية بالجامعة من أجل تنمية مهاراتهم ومعارفهم الصحفية.https://joa.journals.ekb.eg/article_147796_d0f43a50d0c29d00c0bc440ffe2aa154.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201The role of the new media in increasing the food awareness
of the Egyptian public, especially after the presidential
campaign to detect malnutrition diseasesدور الاعلام الجديد في زيادة الوعي الغذائي للجمهور المصري خاصة بعد المبادرة الرئاسية للکشف عن أمراض سوء التغذية12917514778910.21608/joa.2020.147789ARمهيرة عمادالسباعيمدرس بقسم الصحافة بکلية الاعلام - جامعة بني سويفJournal Article20210210<br />The research problem represented in an attempt to monitor the efficiency of using modern digital technology in enhancing the process of learning to follow a healthy diet among the public of Internet users, measuring the extent of this technology’s contribution to increasing food awareness and trying to identify the role of the presidential campaign in increasing food awareness among the Egyptian public.<br />The study relied on the theory of diffusion and adoption of innovations. The study seeks to answer a major question: "How efficient is the use of modern digital technology in increasing the food awareness of the Egyptian public?"<br />The analytical study applied on:<br />Three websites and they are:<br />• www.arabdiet.com<br />• www.nutritiontrue.com<br />• www.takhseforever1.com<br />And some applications, including:<br />• Calorie counter<br />• Healthy food guide.<br />And Facebook Pages:<br />• Health Keepers page.<br />Field Study Population: A random sample was chosen from the Egyptian public who uses modern communication technology (whether websites, smart applications, or social media sites), and the sample consisted of 200 individuals.<br />The study found that the main factor with regard to employing technology in providing healthy food content and in the efficiency of using it, is related to the quality of the content provided in terms of accuracy, validity and reliability.<br /> And although the respondents agreed on the advantages of technology in terms of interactivity and the ability to control browsing, review and share content with others, the respondents indicated the need to review and scrutinize the content of the contents of food sites and applications, which requires supervisory intervention from many institutions.<br />The study also indicates that communication technology plays an important role (an educational, awareness and educational role) in helping the Egyptian public to follow a healthy dietary approach, which leads to improved health of community members.المشکلة البحثية تتبلور في محاولة رصد مدى کفاءة استخدام التکنولوجيا الرقمية الحديثة في تعزيز عملية تعلم اتباع نظام غذائي صحي بين جمهور مستخدمي شبکة الانترنت وقياس مدى اسهام تلک التکنولوجيا في زيادة الوعي الغذائي ومحاولة التعرف علي دور المبادرة الرئاسية في زيادة الوعي الغذائي لدى الجمهور المصري.<br /> اعتمدت الدراسة علي نظرية نشر وتبني المستحدثات. وتسعى الدراسة الي الاجابة علي تساؤل رئيسي هو:"ما مدى کفاءة استخدام التکنولوجيا الرقمية الحديثة في زيادة الوعى الغذائي لدى الجمهور المصري؟<br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">مجتمع الدراسة التحليلية يتمثل في:</span></strong><br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">ثلاثة مواقع الکترونية وهم</span></strong>:<br /> <br /> موقع دايت کلينک www.arabdiet.com<br /> موقع تغذية صح www.nutritiontrue.com<br /> موقع لو نفسک تخس <span style="text-decoration: underline;">www.takhseforever1.com</span><br /> <br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">وبعض التطبيقات</span></strong> ومنها:<br /> <br /> Calorie counter<br /> طريقک للوزن المثالي.<br /> Healthy food guide.<br /> <br /> وصفحات فيس بوک وهي :<br /> <br /> صفحة لو نفسک تخس.<br /> صفحة Health Keepers.<br /> <br /> <strong><span style="text-decoration: underline;">مجتمع الدراسة الميدانية</span></strong>: تم اختيار عينة عشوائية من الجمهور العام المصري المستخدم لتکنولوجيا الاتصال الحديثة (سواء مواقع الکترونية او تطبيقات ذکية او مواقع تواصل اجتماعي) وتکونت العينة من 200 مفردة.<br /> توصلت الدراسة الي أن العامل الرئيسي فيما يتعلق بتوظيف التکنولوجيا في تقديم محتوى غذائي صحي وفي کفاءة الاستفادة منه، يرتبط بنوعية المحتوى المقدم من حيث دقته ومدى صحته والوثوق فيه. وأنه بالرغم من اتفاق المبحوثين علي مميزات التکنولوجيا من حيث التفاعلية واتاحة التحکم في تصفح المحتوى واستعراضه وتشارکه مع الغير، الا أن المبحوثين أشاروا الي ضرورة المراجعة والتدقيق في مضمون محتويات المواقع والتطبيقات الغذائية، الامر يتطلب تدخلاً إشرافياً من العديد من المؤسسات مثل المعهد القومي للتغذية ووزارة الصحة وذلک ادراکاً لمخاوف الجمهور ازاء دقة وصحة المحتوى الغذائي المقدم في المواقع والتطبيقات الذکية .<br /> کما تشير الدراسة الي أن تکنولوجيا الاتصال تؤدي دوراً هاماً ( دور تعليمي وتوعوي وتثقيفي) في مساعدة الجمهور المصري لاتباع نهج غذائي صحي مما يؤدي الي تحسن صحة أفراد المجتمع.https://joa.journals.ekb.eg/article_147789_4aaf93754d506119323a76b4524fa6dc.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201Egyptians' dependency on media in crisis:اعتماد الجمهور المصري على وسائل الإعلام أثناء الأزمات17723114779310.21608/joa.2020.147793ARإيمانعصاممدرس الإعلام ، بکلية اللغة والإعلام بالأکاديمية العربية للعلوم ، والتکنولوجيا ، والنقل البحري .Journal Article20210210<br />The study aimed to determine the media outlets that Egyptians depend on to follow the developments of Covid-19 pandemic in Egypt. It also tried to investigate the cognitive, emotional, and behavioral effects of this dependency. The study used the survey, comparative, and case study methods. It used the questionnaire tool applying to a convenient sample of 400 items.<br /><strong>The results:</strong><br />There are many sources that respondents depended on to keep updated with Covid-19 pandemic in Egypt; the Egyptian channels ranked the first place by (70%), followed by the pages of friends on social media (67.5%), then family and friends in the third place (56.5%), followed by Arab news channels (43%), and finally the foreign radios (4%).<br />There is a statistically significant correlation between the attitudes of respondents towards the Egyptian state in managing the crisis, and their dependence on Egyptian media outlets and trust in them.<br />There is a statistically significant correlation between the dependence on Egyptian media outlets to follow the pandemic, and the trust in them.<br />There are differences between the respondents in the cognitive, emotional, and behavioral effects caused by their dependency on Egyptian media according to their educational level, while there are no differences between them in these effects according to the crisis threat level.استهدفت الدراسة تحديد وسائل الإعلام التي يعتمد عليها الجمهور المصري في متابعة مستجدات انتشار جائحة کوفيد-19 في مصر, ورصد وتوصيف التأثيرات المعرفية والوجدانية والسلوکية الناتجة عن هذا الاعتماد. واعتمدت الدراسة على منهج المسح والمنهج المقارن ومنهج دراسة الحالة. واستخدمت أداة الاستبيان التي تم تطبيقها على 400 مفردة من أفراد الجمهور المصري من مستخدمي وسائل الإعلام التقليدية والإلکترونية.<br /> <strong>توصلت الدراسة إلي مجموعة من النتائج, من أهمها ما يلي: </strong><br /> - تنوعت المصادر التي اعتمد عليها المبحوثون في متابعة مستجدات انتشار وباء کورونا المستجد؛ وقد تصدرتها القنوات المصرية بنسبة) 70%(, تليها صفحات الأصدقاء بمواقع التواصل الاجتماعي بنسبة (67.5%(, ثم الأهل والأصدقاء في المرتبة الثالثة بنسبة (56.5%(, فالقنوات الإخبارية العربية في المرتبة الرابعة بنسبة (43%(، فيما جاءت الصحف الأجنبية بالمرتبة الثانية عشر بنسبة (16%(, تليها الصحف العربية بنسبة (10%(, ثم المدونات بنسبة) 8%(، في حين جاءت الإذاعات الأجنبية في المرتبة الأخيرة بنسبة )4%(.<br /> - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات المبحوثين نحو دور الدولة المصرية في إدارة أزمة انتشار وباء کورونا المستجد, وکل من الاعتماد على وسائل الإعلام المصرية والثقة فيها.<br /> - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الاعتماد على وسائل الإعلام في متابعة مستجدات انتشار وباء کورونا المستجد, والثقة في تلک الوسائل.<br /> - تتحدد أبرز الفروق بين المبحوثين فيما يتعلق بالتأثيرات المعرفية والوجدانية والسلوکية الناتجة عن اعتمادهم على وسائل الإعلام في إطار المتغير الديموغرافي الخاص بالمستوى التعليمي, في حين لم تکن هناک اختلافات بين المبحوثين وفقًا لمستوى التهديد الذي تمثله الأزمة بالنسبة لهم. https://joa.journals.ekb.eg/article_147793_44e29b29304b687090dd19ef1008cdea.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201Employing the media education curriculum in the academic content of Egyptian Media Faculties from the academic perspectiveتوظيف منهج التربية الإعلامية في المحتوى الأکاديمي لکليات الإعلام المصرية من منظور الأکاديميين23529914844910.21608/joa.2020.148449ARعبير محمدحمديالمدرس بقسم الإنتاج الإذاعى والتليفزيوني بالأکاديمية الدولية للهندسة وعلوم الإعلامJournal Article20210214<br />The study aims to identify the possibility of employing the media education curriculum within academic content in Egyptian media colleges and institutes from an academic perspective because of its importance in shaping the personality of the student and providing him with critical and analytical media skills for the mass media messages.<br />The study used the in-depth interviews by following methodological procedures in qualitative research with an intentional sample of 30 academic professors working in media colleges and institutes in Egyptian public and private universities, and came to the following results:<br />1- There are specific concepts and standards that the study sample agreed upon when it presented the criteria and concept of media education, which did not deviate from being skills of analysis, criticism, production, interpretation, and understanding of media content and awareness dealing with it<br />2- The sample of the study assumed two differentperspectives to employing the concept of media education. The first is a presentation of the actual reality of employment in educational institutions, and the second is a presentation of the optimal form of this employment<br />3- The most important manifestations of the media education concept of in the content of the courses were to spread the concept through field training in different schools and universities, and through the work of some meetings and seminars with students, that is, present in discussions and practical training.<br />4- The respondents' answers varied regarding the preference of merging media education in academic curricula, separating them into an independent course, and combining the two alternatives.<br />5- The best awareness-raising type for students about media education and its role in the success of civil society activities is through: a combination of lectures, seminars, publications, general and study books, and also through workshops.<br />6- There is no difference between the media education curriculum and the governmental and private educational type.تهدف الدراسة إلى التعرف علي إمکانية توظيف منهج التربية الإعلامية بالمحتوي الأکاديمي بکليات و ومعاهد الإعلام المصرية من منظور الأکاديميين لأهميته في تشکيل شخصية الطالب المتعلم واکسابه المهارات الإعلامية النقدية والتحليلية للرسائل الإعلامية المتداولة بشکل مکثف في جميع وسائل الاعلام.<br /> إعتمدت الدراسة علي المقابلة المتعمقة باتباع الإجراءات المنهجية في البحوث الکيفية مع عينة عمدية قوامها 30 استاذاً أکاديمياً من العاملين في کليات ومعاهد الإعلام في الجامعات المصرية الحکومية والخاصة، وتوصلت إلى النتائج التالية:<br /> 1-هناک مفاهيم ومعايير محددة أجمعت عليها عينة الدراسة عندما عرضت لمعايير ومفهوم التربية الاعلامية والتي لم تخرج عن کونها مهارات تحليل ونقد وانتاج وتفسير وفهم لمحتوي وسائل الاعلام والتعامل الواع معه<br /> <strong>2- </strong>تعرضتعينة الدراسة لتوظيف مفهوم التربية الاعلامية من جانبين مختلفين الاول عرض للواقع الفعلي للتوظيف في المؤسسات التعليمية، والثاني عرض للشکل الامثل لهذا التوظيف<br /> <strong>3-</strong> کانت أهم مظاهر تواجد مفهوم التربية الاعلامية في محتوي المقررات لنشر المفهوم من خلال التدريب الميدانى فى المدارس والجامعات المختلفة ومن خلال عمل بعض اللقاءات والندوات مع الطلاب أي موجود في النقاشات وفي التدريب العملي.<br /> 4-تباينت اجابات المبحوثين حول أفضليةدمج التربية الاعلامية في المقررات الدراسية و فصلها في مقرر مستقل والجمع بين البديلين.<br /> 5- إن نمط التوعية الأفضل بالنسبة للطلاب بالتربية الإعلامية ودورها فى نجاح نشاطات المجتمع المدنى يتم من خلال: الجمع فيما بين المحاضرات والندوات والمنشورات والکتب العامة والدراسية , وأيضا من خلال ورش العمل<br /> <strong>6-</strong> لا يوجد فرق بين منهج التربية الإعلامية ونوع التعليمى حکومى وخاص.https://joa.journals.ekb.eg/article_148449_76b6845c2a4a9f3f1c7ea52c1cc3dcba.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201News photo posted on the accounts of international news agencies on social media (Instagram, for example):الصورة الإخبارية المنشورة على حسابات وکالات الأنباء العالمية على مواقع التواصل الاجتماعي (إنستجرام نموذجًا)30134414775710.21608/joa.2020.147757ARسالي ماهرنصارمدرس بکلية اللغة والإعلام - الأکاديمية العربية للعلوم والتکنولوجيا والنقل البحريJournal Article20210210<br />The study used a semiological analytical tool to analyze the semantics of the published image and to reveal the implicit significance of the images related to the Corona virus in the media coverage of the international news agencies (AFP, Reuters, and AP),via their accounts on Instagram around the world. This study analyzed message intended to be delivered to the viewers of those photos. It extended for three months (from December 1, 2019 to February 2020) : choosing the most liked photos on Instagram, two photos from each agency separately.<br />The study was also concerned with the differences and similarities between agencies - under study - to uncover the most prominent identifying, iconographic and implicit indications.<br />The images reflected a tragic global situation, as a result of the outbreak of Covid-19. Most of the images showed feelings of anxiety that appeared clear on the faces of the characters included in the pictures, despite of the high level of health precautions with the crisis and wearing protective masks to reduce spreading the virus.سعت الدراسة من خلال تطبيق أداة التحليل السميولوجي، لتحليل دلالات عناصر الصورة المنشورة، والکشف عن المغزى الضمني غير الصريح للصور المتعلقة بفيروس کورونا في التغطية الإعلامية المصورة لوکالات الأنباء العالمية؛ وهي: AFP، وReuters، وAP عبر حسابها على موقع إنستجرام، في تغطيتها لأحداث انتشار فيروس کورونا حول العالم، وتحليل الرسالة الاتصالية المراد توصيلها لمُشاهِد تلک الصور، وقد بلغت فترة التحليل ثلاثة أشهر (من 1 ديسمبر 2019 وحتى نهاية فبراير 2020)، تم خلالها مسح کل الصور التي تم نشرها، وروعي في عملية الاختيار لضمان الموضوعية اختيار أکثر الصور حصادًا لإعجابات المتصفحين عبر موقع Instagram، بواقع صورتين من کل وکالة على حِدَة.<br /> کما اهتمت برصد أوجه الاختلاف والاتفاق بين الوکالات –محل الدراسة- بهدف الکشف عن أبرز الدلالات التعيينية والأيقونية والتضمينية.<br /> عکست الصور وضعًا مأساويًا عالميًا، جرَّاء تفشي فيروس کورونا المستجد، حيث أظهرت أغلب الصور مشاعر القلق التي بدت واضحة على وجوه الشخصيات التي تضمنتها الصور، بما يدعم حالة الخوف والترقب، ويؤکد مشاعر القلق الشديدة، بالرغم من إظهار ارتفاع المستوى الصحي الوقائي والالتزام بالإجراءات الوقائية في التعامل مع الأزمة، والمتمثل في ارتداء أغلب الشخصيات الأقنعة الواقية، الأمر الذي يکشف عن الجهود المبذولة للحد من انتشار الفيروس ومحاولة السيطرة عليه.https://joa.journals.ekb.eg/article_147757_9bb07734e250e0e8d1efe701fcfa7b92.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201Twitter's effectiveness in awareness-raising media campaigns against violence facing women in Saudi Arabiaفعالية تويتر في الحملات الإعلامية التوعوية المناهضة للعنف ضد المرأة في السعودية34539414777810.21608/joa.2020.147778ARبندر عويضالجعيدأستاذ بقسم العلاقات العامة-کلية الاتصال والإعلام-جامعة الملک عبدالعزيز – السعودية.نعمة فهدعجاجباحثة دراسات عليا بقسم العلاقات العامة بکلية الاتصال والإعلام - جامعة الملک عبدالعزيز- السعودية.Journal Article20210210<br />Violence against women is a social behaviour that creates research interests to avoid the negative consequences of this phenomenon. There are different approaches and methods of dealing with violence against women grounded on the nature and size of the resources essential in each approach to combat violence against women, which differ from one country to another. One of the most prominent methods of confronting violence against women is the awareness-raising effort, the development of special legal regulations and legislation، follow-up of their implementation, women's empowerment programs، and specialized research studies. And after the launch of Saudi Vision 2030 in 2016, Saudi Arabia began the effort to start implementing initiatives to empower women in Saudi Arabia, for example out of 60 human rights decisions inside the Kingdom, women issue obtained 22 decisions with a human, social, and economic dimension.<br />Therefore, this study focused on measuring the effectiveness of the use of Twitter as a technical tool used in the implementation of awareness-raising campaigns on violence against women in Saudi Arabia. This study is an descriptive study, which requires collecting quantitative data to analyse the relationship between the research variables, dictated the study's use of an electronic survey directed to the population of King Abdulaziz University in Jeddah, which was applied to a sample of two hundred and eleven participants.<br />The study recommends the importance of aligning Saudi Vision 2030 initiatives with awareness-raising media activities against violence against women. There is a crucial need to use the high rate of interest and follow-up of promotion campaigns to combat violence against women among the sample, which is a positive indication. It is necessary to activate digital technologies in media awareness campaigns and social promotion programs. There is a unique opportunity to develop websites to keep pace with the path of empowering women in Saudi society. The reason is that the Internet is the most important media medium for following health and social issues among the study sample. In conclusion, the study urges the necessity of activating seminars, conferences, and scientific programs to limit the phenomenon of violence against women in Saudi Arabia.يعد العنف ضد المرأة سلوکًا اجتماعيًا وجد مساحة من الاهتمام في ميدان البحث العلمي من أجل تفادي الآثار السلبية لهذه الظاهرة. وتتعدد مناهج وأساليب التعامل مع العنف ضد المرأة بناءً على طبيعة وحجم الموارد المطلوب توافرها على نحو يختلف من دولة إلى أخرى. وتتحدد أبرز أساليب مواجهة العنف ضد المرأة في العمل التوعوي، واستحداث الأنظمة والتشريعات القانونية ومتابعة تنفيذها، وتصميم برامج تمکين المرأة، وإجراء الدراسات البحثية. وبعد إطلاق رؤية 2030 في عام 2016م، باشرت المملکة العربية السعودية العمل على تطبيق مبادرات تمکين المرأة في المملکة، وصدرت لحماية المرأة وحقوقها العديد من القرارات ذات البعد الإنساني والاجتماعي والاقتصادي، فنالت حقوق المرأة 22 قرارًا من أصل 60 قرارًا خاصًا بحقوق الإنسان داخل المملکة.<br /> بناءً على ذلک، اهتمت هذه الدراسة بقياس فعالية وتأثير موقع تويتر کأداة تقنية تُستخدم في تنفيذ الحملات الإعلامية التوعوية المناهضة للعنف ضد المرأة في السعودية. وتعد الدراسة دراسة وصفية، اهتمت بجمع بيانات کمية لتحليل العلاقة بين متغيرات البحث. کما تم استخدام صحيفة استقصاء إلکترونية موجهة لمجتمع جامعة الملک عبدالعزيز في جدة، وبلغ حجم العينة 211 مفردة.<br /> خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات تدور حول أهمية المواءمة بين مبادرات رؤية 2030 والأنشطة الإعلامية التوعوية المناهضة للعنف ضد المرأة، وضرورة تفعيل استخدام التقنيات الرقمية في تنفيذ حملات وبرامج التوعية الإعلامية، مع تطوير مواقع الإنترنت لمواکبة مسار تمکين المرأة في المجتمع السعودي؛ لاعتبار الإنترنت أهم وسيلة إعلامية لمتابعة القضايا الصحية والاجتماعية بين أفراد الجمهور. وفي الختام شددت الدراسة على ضرورة تفعيل الندوات والمؤتمرات والبرامج العلمية للحد من ظاهرة العنف ضد المرأة.https://joa.journals.ekb.eg/article_147778_f5d9f89d103a09299f57af955ed32d34.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201The impact of the techniques of customer empowerment strategy on the perceived value of
the new productتأثير تکنيکات إستراتيجية تمکين العميل على القيمة المدرکة للمنتج الجديد39543714775810.21608/joa.2020.147758ARإيمان أسامةأحمدمدرس بقسم العلاقات العامة والإعلان بکلية الإعلام – جامعة القاهرةJournal Article20210210<br />This study seeks to measure the impact of the techniques of customer empowerment strategy - which is related to providing the mechanisms that create the sense of ability to control and participate in the production and development of products and communication messages among corporate customers on the perceived value of new products in light of examining a set of intermediate variables which are represented in the degree of information sharing and the nature of investment relationships between the company and the customer. Also this study attempts to identify the impact of the perceived value of the new product and the degree of customer commitment with the brand on the value gained from employing the empowerment strategy, as well as finding the motives and obstacles that affect the customers' response to the empowerment strategy, and the study applied the survey approach through a questionnaire distributed on an intentional sample of 408 individual customers of a number of food product companies that employ the techniques of empowerment strategy, as well as the qualitative approach through conducting in-depth interviews with corporate clients of the study sample, who were characterized by a high degree of interaction with empowerment strategy.<br />The results of the hypothesis tests showed that there is a correlation between the techniques of the customer empowerment strategy and the degree of information sharing during the development process. It was also evident that there is a correlation between the two previous variables and the perceived value of the new product. The in-depth interviews highlighted that the drivers and barriers that influence the customer's response to the empowerment strategy relate to two main aspects: the first is associated to the relationship of the customer with the brand, and the second is in the mechanisms that the company can employ in order for the customer to become involved in the process of participating in product development.تسعى هذه الدراسة إلى قياس تأثير تکنيکات إستراتيجية تمکين العميل "والتي ترتبط بتوفير الآليات التي تخلق لدى عملاء الشرکات الإحساس بالقدرة على التحکم والمشارکة في إنتاج وتطوير المنتجات والرسائل الاتصالية "على القيمة المدرَکة للمنتجات الجديدة، وذلک في ضوء اختبار مجموعة من المتغيرات الوسيطة، والتي تتمثل في درجة المشارکة بالمعلومات خلال عملية تطوير المنتج، وطبيعة العلاقات الاستثمارية المدرکة، کما تسعى هذه الدراسة إلى التعرُّف على تأثير القيمة المدرَکة للمنتج الجديد ودرجة التزام العميل مع العلامة التجارية على القيمة المکتسبة من توظيف إستراتيجية التمکين، کما تستهدف هذه الدراسة أيضًا التوصل إلى الدوافع والعوائق التي تؤثر على استجابة العملاء لإستراتيجية التمکين، واعتمدت الدراسة على منهج المسح من خلال استمارة الاستقصاء والتي تم توزيعها على عينة عمدية قوامها 408 مفردة من عملاء عدد من شرکات المنتجات الغذائية التي توظف تکنيکات إستراتيجية التمکين، وکذلک المنهج الکيفي من خلال إجراء مقابلات شخصية متعمقة مع عملاء الشرکات عينة الدراسة والذين اتسموا بارتفاع درجة التفاعل مع تکنيکات إستراتيجية التمکين، واتضح من نتائج اختبارات الفروض معنوية العلاقة بين تکنيکات إستراتيجية تمکين العميل وبين درجة المشارکة بالمعلومات خلال عملية التطوير وکذلک بين العلاقات الاستثمارية المدرکة من قبل العميل، کما اتضح معنوية العلاقة بين المتغيرين السابقين وبين القمية المدرکة للمنتج الجديد، و أبرزت نتائج المقابلات الشخصية المتعمقة أن الدوافع والعوائق التي تؤثر في استجابة العميل لإستراتيجية التمکين تتعلق بجانبين رئيسَيْن، الأول: خاص بعلاقة العميل بالعلامة التجارية و الثاني: تمثل في الآليات التي يمکن أن توظفها الشرکة حتى يندمج العميل في عملية المشارکة في تطوير المنتج.https://joa.journals.ekb.eg/article_147758_6b5fc1450afe296873f0c58644cc6944.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201Personal branding criteria on social media:معايير بناء العلامة الذاتية عبر الشبکات الاجتماعية43951514778610.21608/joa.2020.147786ARمها السيدبهنسىمدرس بقسم العلاقات العامة والإعلان بکلية الإعلام - جامعة القاهرةJournal Article20210210<br />The study explored how the influencers build their personal brand on Instagram and the main criteria of their brand. Besides, the study analyzed the role of some factors in personal branding including traditional brands promotion, building alliances between influencers, co-creation, and storytelling. The study is based on semiotic analysis and the authentic personal branding model. The study sample was purposive & comprised of 1210 posts for 3 Egyptian influencers on Instagram from 1 Jan 2019 – 31 Dec 2019.<br />The results showed that influencers used all the criteria of the authentic personal branding model but to different degrees as micro-influencers used these features in a limited way unlike macro-influencers & mega influencers. Also, traditional brands promotion is one of the dominant criteria in influencers' personal branding. The study results indicated that storytelling created a space of interaction between the influencers and their followers. In addition, Co-creation was one of the main elements in building & enriching the content through follower’s participation which affected positively engagement levels. The results showed the influencers’ alliances limitation comparing to the alliances between the traditional brands & influencers.<br /> رصدت الدراسة کيفية بناء المؤثرين للعلامة الذاتية الخاصة بهم فى موقع انستجرام، وتحديد أهم السمات المکونة لهذه العلامة والتى يتم الترکيز عليها والتعبير عنها فى منشوراتهم، کما اهتمت الدراسة بالتعرف على دور عناصر (ترويج العلامات التجارية، وبناء التحالفات بين المؤثرين، وإسهام الجمهور فى صناعة المحتوىCo-Creation ، واستخدام أسلوب السرد القصصى Storytelling) فى بناء العلامة الذاتية للمؤثر، وذلک بالاعتماد على مدخل التحليل السيميولوجى ونموذج بناء العلامة الذاتية الأصيلة Authentic Personal Branding Model، وقد اعتمدت الباحثة على عينة عمدية تکونت من حسابات ثلاثة مؤثرين مصريين بموقع انستجرام، وتتمثل فترة الدراسة فى عام کامل بدءاً من 1 يناير 2019 حتى 31 ديسمبر 2019، حيث تم تحليل "1210" منشوراً.<br /> وتشير نتائج الدراسة إلى اعتماد المؤثرين على سمات نموذج بناء العلامة الذاتية الأصيلة لبناء علاماتهم بموقع انستجرام وذلک بدرجات مختلفة حيث ظهرت هذه السمات بشکل محدود لدى فئة صغار المؤثرين بيما ظهرت بشکل أکبر فى فئتى متوسطى التأثير وکبار المؤثرين، کما شکل ترويج العلامات التجارية رکناً أساسياً وواضحاً فى بناء العلامة الذاتية الأصيلة للمؤثرين ، وظهر أسلوب السرد القصصى کأداة لبناء التواصل بين المؤثر ومتابعيه وزيادة مستوى الاندماج، بالإضافة إلى الاعتماد على إسهام الجمهور فى صناعة المحتوى ليکون المتابع مستخدماً أکثر فاعلية وإنتاجية من خلال مشارکته فى کتابة المحتوى، وهو ما أدى إلى زيادة مستوى الاندماج فى منشورات المؤثرين، وفى المقابل اعتمد المؤثرون بشکل محدود على عنصر بناء التحالفات مع المؤثرين الآخرين، حيث أوضحت النتائج أن بناء التحالفات لا يعد أمراً مهماً لدى المؤثرين مقارنة بدعم العلامات التجارية لهم.https://joa.journals.ekb.eg/article_147786_90ae573e3d788f923678593c168ed637.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201Semiotics of communication for the image of women in advertising discourse through websites between the rhetoric of the word and the connotation of the imageسيميائية التواصل لصورة المرأة في الخطاب الإعلاني عبر المواقع الإلکترونية بين بلاغة الکلمة ودلالة الصورة51755314778410.21608/joa.2020.147784ARشيماءعبد العاطي* مدرس بقسم العلاقات العامة والإعلان بکلية الإعلام - جامعة القاهرةJournal Article20210210<br /> Semiotics is one of the most important mechanisms of communication in any speech, and when communication between a sender and recipient is made, there is a speech, and any form of communication between speeches is a basic use of symbols and codes that are used in the production and delivery of meaning, semiotics also opens new horizons for our dealings in the world We have transformed us by reconsidering the way we deal with the aspects of daily existence, as all aspects of daily life such as joy, sadness, crying, happiness, social rituals and traffic lights are a form of semiotics, and since the image of women in advertisements is a form of symbols and semiotic connotations that are used to communicate The producer and the advertiser, and in this study the researcher tries to identify verbal and nonverbal codes and symbols and other semiotic topics to help us understand this image, analyze it and know the consequences of that, and the research problem can be formulated in the form of the main question of the declaration: What is the role of the speech and the speech Websites in promoting goods accompanying the image of women?<br /> Were analyzed five ad models for various sites concerned with women's affairs through the analysis of visual tags and labels lingual,and the study concluded that the iconic pattern and the linguistic pattern constitute an integrated unit in the advertising image. The iconic format focuses on the woman’s body with the aim of seduction, influence, and the verbal pattern directing the reader towards a specific reading. The feelings of the recipient and pushing him to follow up, and focusing on the image of the modern woman through the advertisement constitutes a penetration and direct impact of the social, cultural and religious values of the Arab environmentتعد السیمیائیة أحد أهم آلیات التواصل فی أي خطاب, ومتى تم التواصل بین مرسل ومتلقی فثمة خطاب, ویعد أی شکل من أشکال التواصل بین الخطابات مستخدم أساسی للرموز والشفرات التی توظف فی إنتاج المعنی وتوصیله, تقوم أیضاً السیمیائیة بفتح أفاقاً جدیدة لدینا فی طریقة تعاملنا مع العالم حولنا عن طریق إعادة النظر فی طریقة التعامل مع مظاهر الوجود الیومی, فکل مظاهر الحیاة الیومیة من فرح وحزن وبکاء وسعادة والطقوس الاجتماعیة وإشارات المرور شکلاً من أشکال السیمیائیة, وبما أن صورة المرأة فی الإعلانات تعد شکل من أشکال الرموز والدلالات السیمیائیة التی تُستخدم من أجل إیصال هدف المنتج والمعلن, وتحاول الباحثة فی هذه الدراسة التعرف على الشفرات والرموز اللفظیة وغیر اللفظیة وغیرها من الموضوعات السیمیائیة لتساعدنا علی فهم هذه الصورة وتحلیلها ومعرفة النتائج المترتبة علی ذلک، ویمکن صیاغة المشکلة البحثیة فی هیئة تساؤل رئیسی: ما هو دور المنطوق ودلالة الصورة فی الخطاب الإعلانی عبر المواقع الإلکترونیة فی الترویج للسلع المصاحبة لصورة المرأة؟<br /> وتم تحلیل خمسة نماذج إعلانیة لمواقع مختلفة تهتم بالشأن النسائی من خلال تحلیل العلامات البصریة والعلامات اللسانیة، وتوصلت الدراسة إلى أن النسق الأیقونى والنسق اللسانی یشکل وحدة متکاملة فی الصورة الإعلانیة، فالنسق الأیقونى یرکز على جسد المرأة بهدف الإغواء والتأثیر والنسق اللسانی یوجه القارئ نحو قراءة محددة تحرک مشاعر المتلقی وتدفعه للمتابعة، ویشکل الترکیز على صورة المرأة العصریة بالإعلان اختراقاً وتأثیراً مباشراً للقیم الاجتماعیة والثقافیة والدینیة للبیئة العربیةhttps://joa.journals.ekb.eg/article_147784_2a436d4900595c179c3f9a1251f683e7.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201Corporate Image as Reflected by users' Comments on Facebook Social Responsibilities Initiatives Facing Coronavirusصورة الشرکات کما تعکسها تعليقات المستخدمين على مبادرات المسؤولية الاجتماعية في مواجهة فيروس کورونا المستجد عبر الفيسبوک55560114777210.21608/joa.2020.147772ARأحمد عبد السلامديابمدرس بقسم العلاقات العامة والإعلان بکلية الإعلام – جامعة القاهرةJournal Article20210210<br /> <br />With the emergence of social media, companies are using their official pages to share their social initiatives with different sectors of the public, and the current study tries to analyze the nature of the mental image of a sample of companies operating in the Egyptian market (in the field of food production) as expressed by users' comments on The social responsibility initiatives of these companies in the face of the emerging corona virus through the official accounts on Facebook, and the study employed survey method, and the analytical study included two samples, the first sample: Posts expressing social responsibility initiatives in facing corona virus, The second sample: is the number of comments on the posts expressing the three corporate social responsibility initiatives. The results of the current study confirmed the emergence of social networking sites, especially Facebook, as interactive platforms and effective communication tool with the target sectors, as well as sharing their social initiatives to serve the community. This has been linked to several advantages provided by these sites in terms of speed, availability of dialogue and interaction opportunities and immediate measurement of feedback, in addition to the low cost. The results of the current study also confirmed the importance of the “social responsibility to create shared values through social media platforms” model, as it became clear to adopt The three companies, namely Juhayna and Nestlé, as well as Almarai Company, one of the largest companies operating in the Egyptian market in the field of food production, for a successful strategy to manage the relationship with the targeted sectors through Facebook, as the results of the study confirmed that the three companies are connected companies that believe in Communicating with the publicمع بروز وسائل التواصل الاجتماعي أصبحت الشرکات توظف صفحاتها الرسمية في مشارکة ما تقوم به من مبادرات اجتماعية مع قطاعات الجمهور المختلفة، وتحاول الدراسة الحالية رصد وتحليل طبيعة الصورة الذهنية لعينة من الشرکات العاملة في السوق المصري (في مجال الإنتاج الغذائي) کما تعبر عنها تعليقات المستخدمين على مبادرات المسؤولية الاجتماعية لهذه الشرکات في مواجهة فيروس کورونا المستجد عبر الحسابات الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي الفيسبوک ، وقد وظفت الدراسة منهج المسح بشقه التحليلي، واشتملت عينة الدراسة التحليلية على عينتين، العينة الأولى: عينة المنشورات المعبرة عن مبادرات المسؤولية الاجتماعية في مواجهة فيروس کورونا المستجد، والعينة الثانية: هي عدد التعليقات على المنشورات المعبرة عن مبادرات المسؤولية الاجتماعية للشرکات الثلاث. وأکدت نتائج الدراسة الحالية على بروز مواقع التواصل الاجتماعي خاصة موقع الفيسبوک کمنصات تفاعلية تعتمد عليها الشرکات من خلال صفحتها الرسمية في التواصل الفعال مع القطاعات المستهدفة، وکذلک مشارکة ما تقوم به من مبادرات اجتماعية لخدمة المجتمع. وقد ارتبط ذلک بعدة ميزات وفرتها هذه المواقع من سرعة، وإتاحة فرص الحوار والتفاعل وقياس رد الفعل بشکل فوري، هذا إلى جانب انخفاض التکلفة، کما أکدت نتائج الدراسة الحالية على أهمية نموذج " المسؤولية الاجتماعية لخلق القيم المشترکة عبر منصات التواصل الاجتماعي"، إذ اتضح تبني الشرکات الثلاث وهي شرکة جهينة وشرکة نستله وکذلک شرکة المراعي، وهي من أکبر الشرکات العاملة في السوق المصري في مجال الإنتاج الغذائي، لاستراتيجية ناجحة لإدارة العلاقة مع القطاعات المستهدفة عبر موقع الفيسبوک، إذ أکدت نتائج الدراسة على أن الشرکات الثلاث هي شرکات متصلة connected، تؤمن بفکرة التواصل مع الجمهور ومشارکة ما تقوم به من أنشطة ومبادرات اجتماعيةhttps://joa.journals.ekb.eg/article_147772_795948f3dfe48f03b11ca3325587d385.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201Responsibility of the Media towards Cultural and Social Diversity in the Kingdom of Saudi Arabiaمسؤولية الإعلام تجاه التنوع الثقافي والاجتماعي في المملکة العربية السعودية60362414888710.21608/joa.2020.148887ARشارع بن مزيدالبقميأستاذ بکلية الاتصال والإعلام - جامعة الملک عبدالعزيز - جدة – المملکة العربية السعوديةJournal Article20210216Cultural and social diversity is defined as the presence of several different societies in a particular culture, or different cultures in a society, with a recognition of their existence in a balanced way. This paper studies the Saudi media’s responsibility towards cultural and social diversity in the Kingdom of Saudi Arabia, focusing on its role in supporting the development, and applying the strategic planning mechanisms of the country. The paper aims also to define this responsibility within the framework of the social responsibility theory, that is consistent with its goal. The author used the theory of social responsibility. Delphi method was used, for recording the observations to attempt the forecast the responsibilities of national media. Also, he carried out quantitative descriptive research through the application of a survey method for monitoring and analyzing the dimensions of the paper's problem. The sample used was 120 media professionals, including academics from several Saudi universities and media professionals from several Saudi media agencies. A survey sampling suitable for the research population has used. From the As a results, the author has concluded that, approximately all the media elite agreed that certain values of social responsibility must followed by the Saudi media towards the cultural theses and social diversity. These values include honesty, objectivity, balance of ideas, not to mix-up news and opinion, and disciplined freedom. Also, the paper included many other results.يُعرّف التنوع الثقافي والاجتماعي بأنه وجود العديد من المجتمعات المختلفة في ثقافة معينة أو ثقافات مختلفة في مجتمع، مع الاعتراف بوجودهم بطريقة متوازنة. وتناولت هذه الورقة دراسة مسؤولية الإعلام السعودي تجاه التنوع الثقافي والاجتماعي بالمملکة العربية السعودية، مع الترکيز على دوره في دعم التنمية وتطبيق آليات التخطيط الاستراتيجي للدولة. کما تهدف الدراسة إلى تحديد هذه المسؤولية في إطار نظرية المسؤولية الاجتماعية المستخدمة في البحث، المتوافقة مع هذا الهدف. واستخدم أسلوب دلفي لتسجيل الملاحظات للتنبؤ بمسؤوليات وسائل الإعلام الوطنية. کما قام الباحث بعمل قياس وصفي کمي من خلال تطبيق منهج المسح بالعينة لرصد وتحليل أبعاد المشکلة. وکانت العينة المستخدمة قوامها 120 إعلاميًا، من بينهم أکاديميون من عدة جامعات سعودية، وإعلاميون من عدة وکالات إعلامية سعودية. وتم استخدام أداة مسح مناسبة لمجتمع البحث. واستنتج الباحث من خلال نتائج البحث، أن جميع النخب الإعلامية تقريبًا اتفقت على قيم معينة للمسؤولية الاجتماعية يجب أن يتبعها الإعلام السعودي تجاه أطروحات التنوع الثقافي والاجتماعي. وتشمل هذه القيم: الصدق، والموضوعية، وتوازن الأفکار، وعدم الخلط بين الأخبار والرأي، والحرية المنضبطة. کما تضمنت الدراسة العديد من النتائج الأخرى.
<strong><br clear="all" /> </strong><strong> </strong>
https://joa.journals.ekb.eg/article_148887_58f3fbf8eb28c4499a813a76c235860b.pdfجامعة القاهرة،کلية الإعلام، مرکز بحوث الراى العامالمجلة المصرية لبحوث الرأى العام1110-584419420201201Social effects of social networking sitesSocial effects of social networking sites14214779010.21608/joa.2020.147790ARRabab Abdel RahmanHashimAssistant Professor, Department of Media, Faculty of Arts, Helwan UniversityJournal Article20210210<span lang="EN"> </span><br /><span lang="EN">Over the past years, the various effects of social networking sites (SNS) have drawn attention to their positives and negatives.</span><span lang="EN">Through a brief review of 139 Arab and western studies</span><span lang="EN">from 2009 to 2019, </span>thepositive social effects of SNS represented in facilitating communication with others, maintaining the old social relationships and getting social support. Moreover, SNS help in escaping from social isolation and enhance voluntary activities. A few studies showed that SNS do not pose a threat to marital relationships and help in initiating romantic relationships.<br /><span lang="EN">However</span>, it was found that SNS reduce users’ privacy and social skills, increase the probability of family disintegration, cause conflicts between parents and their children, increase marital dissatisfaction and jealousy. Moreover, using SNS encourages marital infidelity. To contribute to this discussion, we <span lang="EN">formulated an executive </span>proposal<span lang="EN"> that defines the roles of different institutions and the proposed messages to enhance the positives of SNS and rationalize their negatives.</span><span lang="EN"> </span><br /> <span lang="EN">Over the past years, the various effects of social networking sites (SNS) have drawn attention to their positives and negatives.</span><span lang="EN">Through a brief review of 139 Arab and western studies</span><span lang="EN">from 2009 to 2019, </span><span>the</span><span>positive social effects of SNS represented in facilitating communication with others, maintaining the old social relationships and getting social support. Moreover, SNS help in escaping from social isolation and enhance voluntary activities. A few studies showed that SNS do not pose a threat to marital relationships and help in initiating romantic relationships.</span><br /> <span lang="EN">However</span><span>, it was found that SNS reduce users’ privacy and social skills, increase the probability of family disintegration, cause conflicts between parents and their children, increase marital dissatisfaction and jealousy. Moreover, using SNS encourages marital infidelity. </span><span>To contribute to this discussion,</span><span> we </span><span lang="EN">formulated an executive </span><span>proposal</span><span lang="EN"> that defines the roles of different institutions and the proposed messages to enhance the positives of SNS and rationalize their negatives.</span>https://joa.journals.ekb.eg/article_147790_1912c49655b567562aeb444994f47670.pdf